Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اقدامات خودسرانه برای مبارزه با بی‌حجابی خلاف است، گفت: امروز مسئله حجاب از یک مسئله فرعی گذشته و به مسئله اصلی در جهان اسلام تبدیل شده است.   به گزارش فارس، سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز جمعه 17 تیر ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام محمد باقر(ع) و حضرت مسلم ابن عقیل(ع)، اظهار داشت: مولا علی به فرزندشان امام حسن فرمودند «بدان محبوب ترین چیزی که از میان این وصایای من بر می گزینی تقوای الهی است» یعنی در راس همه سفارش ها خود را دز محضر ذات مقدس ربوبی بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی با اشاره به اینکه امید به خدا و دل بریدن از دیگران از مباحث مهمی است که به آن باید پرداخت، افزود: در دهه اول ذی الحجه سفارش زیادی به ذکر خدا شده است، روز عرفه، روز دعا و روز نیایش است؛ فردا بعد از ظهر فردای عجیبی است؛ بعد از ماه مبارک رمضان، لحظاتی را به عظمت عصر روز عرفه نداریم ان شاءالله فضای کشور فضای یا الله و فضای مناجاتی خواهد شد.   امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت دعای عرفه امام حسین و حضرت زین العابدین تصریح کرد: فردا بعد از ظهر همه شما خوبان این زمزمه را خواهید داشت و این باور را تکرار خواهید که ما هیچ هستیم و هرچه هست ذات حقیقت ربوبی است.   امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امشب شب شهادت اولین شهید نهضت حسینی جناب مسلم ابن عقیل است که باب الحوائج هم هست. هزاران نفر به استقبال حضرت مسلم آمدند اما دیدیم که به حضرت پشت کردند و بعد از نماز مغرب هیچ کس با حضرت مسلم نبود. حضرت مسلم نگران خودش نبود و برای شهادت آماده بود و صرفاً نگران امام حسین(ع) بود.   وی به پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت الحرام اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری دو چیز را رکن حج به حساب آورند، یکی وحدت مسلمانان و دیگری معنویت. این دو می تواند جامعه اسلامی را به اوج عزت برساند و دشمنان به دنبال زدن این دو هستند.   امام جمعه موقت تهران ادامه داد: 21 تیر ماه 1314 روزی بود که عمال رضا خان به مسجد گوهر شاد حمله کردند؛ جلادهای رضا خان بعد از نماز صبح درها را بستند و همه را کشتند.   خاتمی تصریح کرد: فلسفه حجاب تکریم شخصیت زن است؛ زن گوهر است گوهر عفافش با گوهر حجابش می تواند نقش آفرین باشد.   وی به صحیفه امام(ره) اشاره کرد و گفت: اسلام می خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسان جدی و کارآمد بسازد. زن ها گمان نکنند که باید با پوشش نامناسب بیرون بروند این مقام زن نیست و عروسک بازی است.   امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اصرار ما بر حکم الهی حجاب نادیده گرفتن دیگر منکرات مثل مفاسد اقتصادی نیست؛ از جمله کسانی که به دزدی ها و مفاسد اقتصادی گیر می دهند خاطبان نماز جمعه هستند و دستگاه قضا همین در برخورد با آن ها اقداماتی داشته است.   وی افزود: بسیاری از بی حجاب ها زن و بچه های همان دزدها هستند.   وی گفت: نفس واژه حجاب اجباری ، واژه ای غلط و برای تخریب حجاب است، حجاب باید به عنوان واجب شرعی رعایت شود.   خاتمی افزود: بی حجابی در حقیقت خیانت به مردم و ضربه زدن به امنیت روانی جامعه است، کسانی که فراخوان می زنند؛ کسی که بی حجابی را تشویق می کند او هم در گناه بی حجابی سهیم است.   وی افزود: روز 18تیر  1359  روز توطئه کودتای امریکایی است.   خاتمی تاکید کرد: راه تقوا از کنترل زبان می گذرد. باید مراقب باشیم حرف گناه‌آلود نزنیم و به تهمت، افترا، ناسزا و دروغ آن را آلوده نکنیم. باید مراقب زبان باشیم تا به گوهر تقوا برسیم.   امام جمعه موقت تهران گفت: تهمت زدن گناه بزرگی است؛ قطعاً تهمت زدن به یک نظام گناه است، اینکه کسی دهانش را باز کند و بگوید در این دولت دارند منافع کشور و ملت را به کشور دیگری می فروشند.    خاتمی عنوان کرد: قوه قضائیه در برخی موارد به عنوان مدعی العموم وارد شده است که انتظار می رود در فضای مجازی هم با عناصر جرم برخورد شود.   خاتمی با بیان اینکه اقدامات خودسرانه برای مبارزه با بی‌حجابی خلاف است، گفت: امروز مسئله حجاب از یک مسئله فرعی گذشته و به مسئله اصلی در جهان اسلام تبدیل شده است. تماشاخانه ببینید| تحمل گرمای سوزان برای حیوانات/ از یک لنگه پا ایستادن تا فرار به زیر شن‌ها ببینید| تا به حال تایونو تاماگو خوردید؟ انبه‌هایی که هرکسی نمی‌تواند بخورد، چون ۴ هزار دلار است فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: امام جمعه موقت تهران حضرت مسلم بی حجابی بی حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۹۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای کف و سقف مجاز حجاب

پس از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن جمهوری اسلامی،سبک زندگی مردم و به ویژه پوشش افراد، چه زن و چه مرد به یک مناقشه پایان ناپذیر بدل شد و این مسئله امر تازه ای نیست که مثلا ربطی به مرگ مهسا امینی و وقایع پس از آن داشته باشد. همه به یاد می آورند سال های اول انقلاب را که بر روی دست جوانان با پیراهن آستین کوتاه رنگ پاشیده می شد و یا حتی پوشیدن لباس های رنگی ممنوع بود. همین چند سال پیش بود که سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی، پوشیدن چکمه را مظهر تبرج و آن را غیر قانونی اعلام کرده بود. اما چرا این مناقشه در جامعه ایران قابل حل نیست؟ بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی دلیل تداوم چالش میان حکومت و مردم بر سر حجاب را عدم پذیرش این قانون از سوی مردم می دانند. اما به نظر می رسد مسئله فراتر از این امر است. در جوامع اقتدارگرا، اغلب قوانینی وضع می شود که مقبول عامه نیست ولی همان قوانین،بی‌کم و کاست با قدرت از سوی حکومت اعمال می شود. در ایران، با استناد به دین مبین اسلام که دین اکثریت قاطع مردم است، قوانین شریعت اجرا می شود. اما افراد برداشت های فردی خود را از برخی امر دینی دارند. از سوی دیگر بخش بزرگی از قوانین شرع، بیشتر امری فردی است که تعهد فرد به خدای او و مجازاتش هم الهی است. بر همین مبنا، افراد، اعمال مجازات از سوی حکومت، برای امری که بین آنها و پروردگارشان است را نمی پذیرند. با این حال مشکل در این هم نیست چرا که آن چیزی که به نام حجاب در ایران مورد مناقشه بین افراد جامعه با حکومت شده، چندان ربطی به پوشش شرعی ندارد. بر اساس شرع اسلام جز وجه و کفین هیچ بخشی، حتی به اندازه یک تار مو از بدن زن، نباید در معرض دید نامحرم باشد. چنین حجابی در ایران در بین اکثریت زنان جامعه رواج ندارد و آن حدی هم که حکومت بدان رضا داده بسیار نازلتر از حد شرعی است. اما همین میزان از حجاب مورد تایید حکومت هم مقبول بخش بزرگی از جامعه نیست و خود نظام سیاسی هم به این واقعیت اگاه است کماینکه وقتی فرمانده نیروی انتظامی دلیل عدم ورود روسای سابق جمهوری، به مسئله برخورد با بی حجابی را، ترس آنها از ریزش آرایشان می داند، یعنی او به زبان دیگر می گوید که کاندیدای ریاست جمهوری که مدافع برخورد با بی حجابان باشد در انتخابات رقابتی رای نمی آورد، چرا که اکثریت مردم موافق برخورد ماموران با بی حجابی نیستند. از سوی دیگر حکومت مایل است که اجبار به حجاب را در محدوده امر دینی نگه دارد تا آن را نه خواست حکومت و امری حکومتی بلکه خواست خدا و دین قلمداد کند و چون این حجاب با حجاب شرعی تفاوت فاحشی دارد، قادر به تعیین حدود و ثغور برای آن نیست و قوانین مربوط به آن هم دقیقا به همین علت از منطق کافی برای اجرا برخوردار نیستند؛ برای مثال همانگونه که در بالاتر هم گفته شد یک روز پوشیدن چکمه جرم بود و امروز نیست یا پوشش مهسا امینی که در آن روز توسط پلیس دستگیر شد امروز دیگر نه تنها جرم نیست که حتی آرزوی حکومت است یا مثلا اگر زنی امروز با پوشیدن کلاه تمام موهای خود را به پوشاند مرتکب جرم شده اما اگر یک شال ده سانتی متری بر سر کند که ده سانت از موهایش از جلو و نیم متر موهایش از عقب پیدا باشد از منظر قانونی ایرادی ندارد. در واقع نظام سیاسی قادر نیست که معیار شفافی را به عنوان پوشش حکومتی مشخص کرده و همان را اعمال کند. در این شرایط نه مردم می دانند تکلیفشان با حکومت چیست نه مامور حکومت می داند که دقیقا از مردم چه می خواهد. در واقع چیزی در میان است که سقف و کف آن نامشخص است. حال چگونه ممکن است قانونی لازم‌الاجرا شود اما حدود آن مشخص نباشد؟ تا کنون تنها ماده قانونی برای حجاب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بوده که در آن بر رعایت حجاب شرعی که همان وجه و کفین است تاکید شده و اگر قرار باشد نیروی انتظامی قانون مربوط به حجاب را اجرا کند باید بر همان مبنا، همه زنانی که حتی یک تار مویشان پیداست را دستگیر کنند. در قانون جدید هم که هنوز تصویب نشده بر پوشیدگی همه موی سر بانوان تاکید شده است. یعنی در هر صورت باید حکومت اول مشخص کند چه میزان از برهنگی سر مجاز است. قطعا حکومت نمی تواند شفاف اعلام کند که مثلا بیرون بودن بخشی از موی سر ایراد ندارد چرا که این دیگر حجاب شرعی نیست. در آن صورت باید اعلام کند که این یک پوشش اجباری حکومتی است اما حاکمیت، مایل نیست در مظان چنین اتهامی قرار گیرد و به اقتدارگرایی در حجاب متهم شود ولی تا زمانی که تکلیف حد و مرز تشخیص حجاب از بی‌حجابی روشن نشود، خروجی این قانون ،جز نمایش نزاع مردم و حکومت، چیز درخور دیگری ندارد و این چالش، به دلیل اجرای سلیقه ای از سوی مجریان و مردم اجتناب‌ناپذیر است. 2121 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901041

دیگر خبرها

  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب